fredag 3 juni 2011

Vad det blivit av mig

Dag ett i trädgården:
Jag flyttar sniglar från kvistarna innan jag klipper. Hänsynsfullt behandlar jag alla trädgårdens djur med respekt, ingen ska dö på grund av min strävan efter ordning och reda, var växt på sin plats. Jag tycker till och med om de små små små jorddjuren som kryper fram när jag rensar, de som ingen annan gillar. Jag är en djurens vän.

Dag två i trädgården:

Jag rensar allt som kommer min väg. Hackar och gräver och klipper och sliter. Jag skiter i de riktigt små djuren, tycker jorddjuren är äckliga och förbannar de små sniglarna jag dagen innan ömmat för. Jag har blivit ett odjur, ett monster, en trädgårddjurens avrättare.

Det är väl bara en tidsfråga innan jag börjar klubba sälar och anordna tuppfäktning. Herregud, vad har det blivit av mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar